Αρχική / Δράσεις / ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

27 July, 2025

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

18 ΜΑΡΤΙΟΥ 2025

“Ενισχύοντας τη Διαγενεακή Αλληλεγγύη για Διαρκή Ευημερία”

Δράση για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Κοινωνικής Εργασίας

στο 20ο Νηπιαγωγείο Νίκαιας

 

Κυριακή Κολλινιάτη, Κοινωνική Λειτουργός,

μέλος της Ε.Δ.Υ. του 6ου ΣΔΕΥ-2ο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Πειραιά

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Κοινωνικής Εργασίας (18/03/2025) και το φετινό μήνυμα για την «Ενίσχυση της διαγενεακής αλληλεγγύης για διαρκή ευημερία», η Κοινωνική  Λειτουργός της Ε.Δ.Υ. του 6ου ΣΔΕΥ- 2ο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Πειραιά, Κυριακή Κολλινιάτη, υλοποίησε σχετική δράση στο 20ο Νηπιαγωγείο Νίκαιας, σε συνεργασία με τις εκπαιδευτικούς του σχολείου και την ψυχολόγο της ΕΔΥ, Ευρύκλεια Παπαδοπούλου.

 Η δράση περιλάμβανε:

  1. Συζήτηση με τις/τους μαθήτριες/μαθητές για την αναγνώριση του επαγγέλματος και του ρόλου των Κοινωνικών Λειτουργών. Σκεφτήκαμε και συζητήσαμε γύρω από  προβλήματα που συναντάμε στη ζωή μας τόσο σε ατομικό όσο και σε κοινωνικό  επίπεδο. Τα παιδιά ανέφεραν: την προστασία από τη βία («να μη μας χτυπούν», «να μη μας παίρνουν τα παιχνίδια», «να μη μας κοροϊδεύουν», κ.ά.), την ασφάλεια («να  μη μπει κλέφτης στο σπίτι μας»), καθώς και τη φυλακή («ο κλέφτης θα μπει στη φυλακή για να μάθει το λάθος του και να μην το ξανακάνει»), την υγεία («όταν αρρωσταίνουμε πάμε στον γιατρό στο νοσοκομείο για να γίνουμε καλά»), την  εκπαίδευση («να πηγαίνουμε στο σχολείο για να παίζουμε και να μαθαίνουμε», «να είμαστε  χαρούμενοι», κ.ά.), τη φτώχεια («υπάρχουν κάποιοι που μένουν στον δρόμο», «να έχουμε όλοι σπίτι, φαγητό, φως, κρεβάτι, ρούχα, παιχνίδια», κ.ά.) και, τέλος, τη μοναξιά («να μην είμαστε μόνοι», «να έχουμε τους φίλους μας», «να έχουμε την οικογένειά μας»). Μέσα από τον καταιγισμό ιδεών  και την ανταλλαγή εμπειριών και συναισθημάτων, αναγνωρίσαμε ότι οι Κοινωνικοί Λειτουργοί μας βοηθούν σε όλα τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουμε και ότι εργάζονται σε όλους αυτούς τους σημαντικούς τομείς.
  2. Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν ατομικά μία καλή πράξη που έχουν κάνει/βοήθεια που έχουν προσφέρει ή που έχουν δεχτεί τα ίδια από άλλους.
  3. Τα παιδιά πήραν συνέντευξη από τους γονείς τους. Δώσαμε στους γονείς δύο ερωτήσεις: α) Τι κάνει ένας/μία Κοινωνικός/ή Λειτουργός; β) Πώς θα ήταν ο κόσμος μας καλύτερος;
  4. Την επόμενη εβδομάδα συγκεντρώσαμε τις απαντήσεις των γονέων και συζητήσαμε για αυτές με τα παιδιά σε κύκλο. Οι γονείς ανέφεραν:

 Στο ερώτημα για τον ρόλο/το έργο των Κοινωνικών Λειτουργών:

  • Βοηθούν και υποστηρίζουν τα άτομα και τις οικογένειες που αντιμετωπίζουν προκλήσεις και προβλήματα (προστασία παιδιών σε κίνδυνο, βία/κακοποίηση, οικονομικές δυσκολίες, αλλαγές στη σύνθεση της οικογένειας, προσωπικές δυσκολίες, κ.ά.), παρέχοντας αναγκαίους πόρους, ψυχοκοινωνική υποστήριξη, συμβουλευτική υποστήριξη και επαγγελματική καθοδήγηση.
  • Διασυνδέουν τα άτομα με τις κατάλληλες δομές, για την αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν με στόχο την ευημερία τους.
  • Συμβάλλουν στην ομαλή ένταξη των μεταναστών/προσφύγων, παρέχοντας πληροφορίες, εύρεση εργασίας και ψυχοκοινωνική υποστήριξη.
  • Συνεισφέρουν σημαντικά στην κοινωνία, προάγοντας τη δικαιοσύνη και την ισότητα.
  • Ενδυναμώνουν τις ανθρώπινες σχέσεις.

 Ειδικά για τον ρόλο τους στο σχολείο:

  • Υποστηρίζουν τα παιδιά, την οικογένεια και το σχολείο, προωθώντας τη συνεργασία με εκπαιδευτικούς και άλλους ειδικούς.
  • Παρέχουν συμβουλευτική υποστήριξη σε μαθητές/τριες που νιώθουν φόβο ή κίνδυνο ή είναι απομονωμένοι/ες στο σχολείο.
  • Υποστηρίζουν μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
  • Παρέχουν συμβουλευτική υποστήριξη στους γονείς για την αντιμετώπιση των δυσκολιών τους.
  • Παρέχουν ψυχοκοινωνική υποστήριξη και παρεμβαίνουν για την ενίσχυση της ομαλής λειτουργίας του σχολείου.
  • Ευαισθητοποιούν τη σχολική κοινότητα σε θέματα όπως ο σχολικός εκφοβισμός, ασφαλή χρήση διαδικτύου, εξαρτήσεις, ποικιλότητα, κ.ά.
  • Παρεμβαίνουν σε καταστάσεις κρίσης και επίλυσης συγκρούσεων στο σχολείο.
  • Σε περιπτώσεις όπου προκύπτουν ενδείξεις παραμέλησης ή κακοποίησης παιδιού, ενημερώνουν τις αρμόδιες αρχές.
  • Διαμεσολαβούν μεταξύ του σχολείου και της οικογένειας με επίκεντρο  πάντοτε τον/την μαθητή/μαθήτρια.
  • Παρεμβαίνουν με στόχο την αντιμετώπιση των δυσκολιών και αναγκών των μαθητών/τριών, αλλά και την ενίσχυση των δεξιοτήτων τους.
  • Παρέχουν συμβουλευτική υποστήριξη στους/στις εκπαιδευτικούς του σχολείου.

Συζητώντας και σχολιάζοντας με τα παιδιά τις απαντήσεις των γονέων τους, σταθήκαμε  σε τρεις (3) έννοιες: τη δικαιοσύνη, την ενδυνάμωση των σχέσεων και τη  διαμεσολάβηση, προκειμένου να γίνουν αντιληπτές στα παιδιά.—

  • Για την έννοια της δικαιοσύνης: σκεφτήκαμε πότε νιώθουμε αδικία και τα παιδιά ανέφεραν ως παράδειγμα το παιχνίδι, όπου κάποιος είναι άδικος «όταν δεν ακολουθεί τους κανόνες που έχουμε συμφωνήσει», «όταν κάνει ζαβολιές για να κερδίσει», «όταν δεν κάνει το σωστό».
  • Για την ενδυνάμωση των σχέσεων: σκεφτήκαμε αφενός με ποια άτομα δημιουργούμε σχέσεις και τα παιδιά ανέφεραν τους γονείς, τα αδέρφια τους, τη γιαγιά, τον παππού, τους φίλους τους, τις δασκάλες τους κι αφετέρου τονίσαμε τη σημασία που έχουν αυτές οι σχέσεις στη ζωή μας.
  • Για την έννοια της διαμεσολάβησης: ζωγραφίσαμε μια γέφυρα και έναν άνθρωπο που προσπαθεί να περάσει από τη μία μεριά του δρόμου στην άλλη. Με αυτόν τον παραλληλισμό, αναγνωρίσαμε ότι οι Κοινωνικοί Λειτουργοί είναι σαν γέφυρες που βοηθούν τους ανθρώπους να επιλύσουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, διευκολύνοντας και ενισχύοντας την πρόσβαση και την αποτελεσματικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

 Στο ερώτημα «Πως θα ήταν ο κόσμος μας καλύτερος» οι γονείς ανέφεραν:

  • Με το χαμόγελό μας, την καλοσύνη, την ειλικρίνεια, την ανθρωπιά.
  • Να εκφράζουμε με ειλικρίνεια αυτό ακριβώς που πιστεύουμε και τα
  • συναισθήματά μας.
  • Να κάνουμε καθημερινά απλές πράξεις καλοσύνης, ειλικρίνειας, ευγένειας, φιλανθρωπίας.
  • «στην πραγματικότητα υπάρχουν πολλά πράγματα και αμέτρητες πράξεις για να χαρίσεις σε ανθρώπους γύρω σου ευτυχισμένες στιγμές».
  • «ο κόσμος έχει ανάγκη από αληθινούς και αυθεντικούς ανθρώπους».
  • Βελτίωση στη Δημόσια Υγεία.
  • Να προσπαθούμε καθημερινά να ασκηθούμε και να τραφούμε πιο υγιεινά.
  • «Η εμπιστοσύνη, σύμμαχος αληθινών σχέσεων».
  • Ανάπτυξη ικανότητας επίλυσης προβλημάτων.
  • «εκτός από Δικαιώματα μη ξεχνάμε ότι έχουμε και Υποχρεώσεις, οι οποίες πολλές φορές βοηθούν στην ομαλότερη λειτουργία της κοινωνίας συνολικά».
  • «οκόσμος θα ήταν καλύτερος αν υπήρχαν σε αυτόν ευτυχισμένοι άνθρωποι».
  • Να μην υπάρχουν πόλεμοι!
  • Να υπάρχει σεβασμός, κατανόηση και αγάπη για τον άλλον.
  • «να μην υπάρχει ζήλεια για τα αγαθά του άλλου και ανταγωνισμός στο ποιος
  • είναι καλύτερος και έχει καταφέρει πιο πολλά».
  • Να υπάρχει περισσότερη ενσυναίσθηση προς τον συνάνθρωπό μας.
  • Να υπάρχει ευαισθητοποίηση των ανθρώπων σε όλους τους τομείς.
  • «Η εκπαίδευση περιορίζει τη βία και τα παράγωγά της, ενδυναμώνει τους ανθρώπους, ενισχύει την κριτική σκέψη, την περιέργεια και την επιθυμία για μάθηση».
  • «Η παιδεία οδηγεί στη σωστή ανάπτυξη των ανθρώπινων ικανοτήτων με αποτέλεσμα την καλύτερη υγεία (σωματική και ψυχική) και οικονομική ανάπτυξη».
  • Να προστατεύουμε και να μη μολύνουμε το περιβάλλον!
  • Με αλληλεγγύη. Να βοηθάμε ανθρώπους που έχουν ανάγκη.
  • «Ο κόσμος μας θα ήταν καλύτερος αν είχαμε όλοι οι μεγάλοι την καρδιά των παιδιών μας»!
  • «Οι φωνές μας μετρούν και μπορούμε να φτιάξουμε ένα καλύτερο μέλλον»!
  1. Στη συνέχεια, με έμπνευση τα λόγια των γονιών για έναν καλύτερο κόσμο και μέσα από τη δική τους φαντασία, τα παιδιά δημιούργησαν ομαδικό εικαστικό έργο με τέμπερες σε χαρτί του μέτρου, για έναν κόσμο χαρούμενο με κοινωνική ευημερία!

Μέσα από τη συζήτηση τα παιδιά διαπίστωσαν ότι οι γονείς συμφωνούν με αυτά που είχαν τα ίδια σκεφτεί και αναγνωρίσει, όπως και ότι μέσα από τις απόψεις των γονέων αναγνώρισαν ακόμη περισσότερα. Η δράση στόχευε αφενός στην αναγνώριση του έργου και του ρόλου των κοινωνικών λειτουργών και αφετέρου στην ευαισθητοποίηση, την καλλιέργεια κριτικής σκέψης και λήψης αποφάσεων των παιδιών για τις σημερινές κοινωνικές προκλήσεις, καθώς και στην ανάδειξη σημαντικών ανθρωπιστικών και κοινωνικών αξιών όπως η αλληλεγγύη, η δικαιοσύνη, η ισότητα, η φιλία, η καλοσύνη, ο σεβασμός, η αγάπη, η ειρήνη, η προστασία του περιβάλλοντος, η παιδεία, η ενσυναίσθηση.

Κρατήσαμε δύο συνθήματα από τους γονείς που μας άρεσαν ιδιαίτερα:

«Ο κόσμος μας θα ήταν καλύτερος αν είχαμε όλοι οι μεγάλοι την καρδιά των παιδιών μας»!

«Οι φωνές μας μετρούν και μπορούμε να φτιάξουμε ένα καλύτερο μέλλον»!

************************************************************************

 

Η Παγκόσμια Ημέρα Κοινωνικής Εργασίας γιορτάζεται κάθε χρόνο την 3η Τρίτη του τρίτου μήνα (Μάρτιος) και αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για την ανάδειξη του έργου των κοινωνικών λειτουργών και της συνεισφοράς τους στην κοινωνία, καθώς και για την ευαισθητοποίηση των ατόμων σχετικά με τα κοινωνικά ζητήματα. Το φετινό θέμα είναι «Ενίσχυση της Αλληλεγγύης μεταξύ των γενεών για διαρκή ευημερία», το οποίο υπογραμμίζει τη σημασία της φροντίδας και του σεβασμού μεταξύ των γενεών για την οικοδόμηση ισχυρών κοινωνιών, τη διατήρηση του περιβάλλοντος και την ανταλλαγή σοφίας για ένα καλύτερο μέλλον.

Ο Joachim Mumba, Πρόεδρος της IFSW, δήλωσε: «Αυτό το θέμα υπογραμμίζει τον κρίσιμο ρόλο της φροντίδας, του σεβασμού και της συνεργασίας μεταξύ των γενεών στη δημιουργία ανθεκτικών κοινοτήτων και βιώσιμων περιβαλλόντων. Υπογραμμίζει την αφοσίωση του επαγγέλματος της κοινωνικής εργασίας στην οικοδόμηση συνδέσεων που εκτιμούν τη σοφία των μεγαλύτερων μας, ενώ παράλληλα ενδυναμώνουν τις νεότερες γενιές να αντιμετωπίσουν τις σημερινές προκλήσεις και να οραματιστούν ένα καλύτερο μέλλον. Μαζί, μπορούμε να οικοδομήσουμε έναν κόσμο όπου η συμπόνια και η αλληλεγγύη θέτουν τις βάσεις για διαρκή ευημερία για όλους. Όπως λέει μια αφρικανική παροιμία, «Αν ανάψεις μια λάμπα για κάποιον, θα φωτίσει και το δικό σου μονοπάτι». Οι συλλογικές προσπάθειές μας να εξυψώσουμε ο ένας τον άλλον, τελικά, φωτίζουν το δρόμο προς τα εμπρός για όλους».

Πηγή: World Social Work Day 2025 – International Federation of Social Workers

Δείτε το σχετικό βίντεο στο κανάλι του ΙΜΕΓΕΕ (IMEGEE CHANΝEL) στο YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=eS-gIrzRegM

Δείτε ΕΔΩ την ανάρτηση στο Academia.edu